5 tips voor kleine bedrijven & startups waarvoor je Social Media in kan zetten

people, google, polaroid-3175027.jpg

Veel kleine bedrijven geloven niet in de kracht van social media en denken dat alleen grote bedrijven ervan kunnen profiteren. In de realiteit is het tegendeel waar! Vaak stijgt de omzet van een groot bedrijf niet extreem veel in vergelijking met kleine bedrijven waar soms de omzet stijgt met 100%, 200% of zelfs meer!

Vaak zien bedrijven op tegen het opzetten van social media. Het kan inderdaad relatief tijdrovend zijn maar uiteindelijk is deze tijd investering een goede keuze om in de toekomst meer omzet te draaien. De volgende tips in dit blog artikel zullen je helpen begrijpen waarom social media zo belangrijk is voor je bedrijf en hoe je zo gemakkelijk mogelijk meer kan gaan verdienen met het gebruik van social media.

Onder de aandacht brengen

Als je eenmaal de basis van een social media account hebt bereikt heb je natuurlijk volgers nodig. Maar hoe krijg je die? Er zijn een aantal manieren waarop je volgers kan genereren. Het kan hier helpen om zelf een creatieve manier te bedenken die specifiek bij je branche of winkel past. Als dit niet lukt zijn hier een paar opties.

  • Kortingscoupons verstrekken op social media
  • Je zogenaamde “tag” op het bonnetje zetten bij aankopen
  • Een poster ophangen in de winkel met je social media erop
  • Op je website linken naar je social media

Veel klanten zijn geïnteresseerd in wat een bedrijf te zeggen heeft. Per branche verschilt dit natuurlijk. Is het een niche branche? Veel klanten zullen waarschijnlijk interesse hebben in voortgang binnen de branche. Veel mensen zullen bijvoorbeeld getrokken worden door kortingsacties, wat er weer voor zorgt dat klanten trouw worden aan je merk.

Stabiele content stroom

Het is belangrijk om je volgers’ aandacht vast te houden op social media. Als je te lang niets post kunnen interesse verliezen. Dit klinkt hard maar zo gaat het op social media. Wees vooral interactief met je volgers en laat af en toe de menselijke kant achter je bedrijf zien. Een paar slimme dingen om volgers terug te laten komen zijn:

  • Updates over evenementen en nieuws: Binnenkort koopavond? Een nieuw product binnen de branche? Laat het je volgers weten!
  • Aanbiedingen: Om klanten speciaal te laten voelen is het slim om speciale aanbiedingen te maken waar je trouwe volgers via social media gebruik van kunnen maken.
  • Promoot je eigen content: Heb je toevallig net content geplaatst op een ander social media kanaal of je website? Dan kan je dit delen met je volgers.
  • Menselijkheid: Heeft een volger een grappig plaatje over je bedrijf of branche in elkaar geflanst? Leuk toch! Dit zullen je volgers waarschijnlijk ook vinden. Hoe specifieker de doelgroep is, hoe beter dit werkt.

Als je deze punten aanhoudt en periodiek actief met je volgers engaged kan social media zelfs erg leuk worden in plaats van een noodzakelijk kwaad.

Winacties

Nederland houdt van gratis! Vooral op social media zijn wij bereid om ver te gaan voor iets gratis. Vaak is het een kleine moeite om jezelf te registreren voor een winactie. Maar als je je volgers zo gek krijgt om je advertentie op hun tijdlijn of verhaal (waar al hun contacten het kunnen zien) te zetten met de hashtag van de winactie, is dit relatief goedkope promotie tenzij je toevallig een juwelier bent.

Om bij te houden wie meedoet volg je simpelweg de hashtag en kies je na de winactie afgelopen is een winnaar. Het is belangrijk de winnaar openbaar bekend te maken en het zou je bedrijf zeker niet schaden als je het product persoonlijk met een bosje bloemen af komt leveren (en natuurlijk een foto op al je media zet).

Naast je eigen posts heb je ook de optie om viral posts binnen je branche met je volgers te delen. Of dit grappige plaatjes, video’s of een grond brekende nieuwe ontdekking is is het een goed idee om dit met je volgers te delen. Niet alleen ben jij weinig tijd kwijt omdat je geen post hoeft te maken, maar is dit ook een kans om connecties te maken met andere bedrijven binnen en buiten je branche en eventueel samen aan een project te werken.

Peilen

Het is belangrijk om bij te houden wat wel en niet werkt voor jouw branche/bedrijf. Deze tips zijn behulpzaam voor 99% van bedrijven. Misschien valt jouw bedrijf net in de verkeerde branche voor een aantal van deze tips. Of misschien zijn er juist goede kansen in jouw branche te vinden die nergens anders zou werken. Wees niet bang om te experimenteren. Maar vergeet nooit bij te houden wat wel en niet werkt. 1 keer iets fout doen is niet erg maar 2 keer dezelfde fout begaan is onnodig.

Conclusie

Social Media inzetten is noodzakelijk, hoe groot of klein je ook bent. Wij bij AdBrains werken dagelijks aan de accounts van onze klanten waarvoor wij Social Media advertentie campagnes opzetten & beheren. Je kunt natuurlijk ook vrijblijvend met een van onze Social Media specialisten spreken.

gerelateerde artikelen

Reacties