Adverteren op youtube. Werkt dat?

youtube, media, adverteren

YouTube is ‘s werelds tweede grootste zoekmachine na Google, dus het is belangrijk om het te op te nemen als onderdeel van je digitale marketingstrategie . Er zijn in feite veel verschillende manieren om op YouTube te adverteren, en sinds Google Ads (AdWords) TrueView heeft gelanceerd, is het kosten effectiever en toegankelijker geworden voor gebruikers.

Om je op weg te helpen, beantwoordt dit blog al je vragen over YouTube-advertenties, van targeting-typen tot kosten.

Als je een advertentiedoel hebt, zoals het vergroten van de merkbekendheid of het veranderen van de merkperceptie, dan kan YouTube zeer nuttig zijn voor je digitale marketingstrategie.

Is adverteren op YouTube duur?

Met TrueView YouTube-advertenties, die via AdWords worden gedaan, kan je ervoor zorgen dat je alleen betaalt wanneer er op jouw advertenties wordt geklikt of wanneer een bepaald bedrag van een advertentie wordt bekeken door een gebruiker (kosten per weergave = CPV). Dit schept de mogelijkheid voor gratis naamsbekendheid. Over het algemeen zijn YouTube-advertenties ook veel goedkoper dan het AdWords-zoeknetwerk wanneer op dezelfde voorwaarden wordt geboden.

Wat voor soort advertenties kan ik doen op YouTube?

youtube advertenties mogelijkheden

In-Stream

InStream-advertenties zijn videoadvertenties die voor of tijdens een andere video van een YouTube-partner worden afgespeeld. Na 5 seconden kan een gebruiker jouw advertenties overslaan, maar je betaalt alleen als ze 30 seconden of langer kijken.

Je hebt waarschijnlijk InStream-advertenties gezien wanneer je YouTube-inhoud bekijkt. Veel grote merken gebruiken ze, wat betekent dat ze geweldig zijn om vertrouwen op te bouwen, aangezien gebruikers dit soort advertentieruimte associëren met gerenommeerde merken.

In-Slate

Deze advertenties worden weergegeven aan het begin van YouTube-content die tien minuten of langer duurt. Dit zijn het soort advertenties waarbij je kunt kiezen tussen drie verschillende advertenties of je krijgt mogelijk slechts één advertentie te zien. Je betaalt hiervoor alleen wanneer gebruikers de video daadwerkelijk bekijken.

In-Search

Net zoals de stijl van AdWords-tekstadvertenties, worden In-Search-advertenties weergegeven wanneer iemand op YouTube zoekt. Ze worden bovenaan en rechts op de pagina met videoresultaten geplaatst. Net als alle andere True-View-advertentie-indelingen betaal je alleen voor deze advertenties wanneer een gebruiker ervoor kiest ze te bekijken.

In-Display

In-display verschilt van andere YouTube-advertentie-indelingen omdat ze jouw advertenties niet strikt op de YouTube-website weergeven. Advertenties kunnen worden weergegeven naast YouTube-inhoud die is ingesloten op andere websites die deel uitmaken van het Google Display Netwerk. Net als bij normale True-View YouTube-advertenties betaalt je alleen als jouw advertentie wordt bekeken.

Wie krijgt mijn advertenties te zien en op wat voor soort inhoud worden ze weergegeven?

Het soort targeting dat je voor YouTube kunt doen, is hetzelfde als voor algemene display-advertenties:

Demografische targeting (leeftijd/geslacht)

Demografische targeting moet worden gebruikt in combinatie met een ander targetingtype, zoals zoekwoorden of contexttargeting op onderwerp. Als jouw product past bij een bepaalde demografie, kan je dit naast je andere targeting selecteren.

Evenzo als er bepaalde demografische gegevens zijn die niet van toepassing zijn op jouw product, kan je deze uitsluiten. Je kunt ook jouw biedingen verhogen voor specifieke demografische gegevens die met name relevant kunnen zijn voor jouw product.

Demografische targeting is ideaal als je merk specifiek is voor een demografische type – hoewel Google er soms de leeftijd en interesses van mensen verkeerd in ziet (kijk welke demografie ze denken dat je hier bent )

Targeting op interessecategorie

Dit is iets anders dan targeting op ‘onderwerp’, omdat het is gebaseerd op de interesses van de gebruiker en niet op het onderwerp van de inhoud. Net als demografische targeting, raden we aan dit te gebruiken in combinatie met een andere methode voor contexttargeting, zoals zoekwoorden of onderwerpen.

Onderwerptargeting

Targeting op onderwerp gaat over het onderwerp van de pagina, in plaats van de interesse van de gebruiker. Je kan bijvoorbeeld alle pagina’s targeten die relevant zijn voor het onderwerp schoonheid. Het is een goede manier om ervoor te zorgen dat de inhoud waarmee jouw advertentie wordt weergegeven, relevant is voor jouw service of product.

Contextuele zoekwoordtargeting

Dit is het traditionele type display-advertenties waarbij je zoekwoorden kunt opgeven en Google jouw advertenties kunt laten plaatsen bij alle inhoud die relevant is voor die zoekwoorden. Dit staat bekend als automatische contexttargeting.

Zelfgekozen plaatsingen

Als je specifieke YouTube-pagina’s wilt targeten, kan je zelfgekozen plaatsingen gebruiken om specifieke pagina’s weer te geven waarop je jouw advertenties wilt weergeven. Dit is een goede targetingmethode als je weet dat specifieke pagina’s goed werken of bijzonder relevant zijn. Als een pagina echter erg populair is en veel adverteerders erop bieden, moet je ervoor zorgen dat jouw bod concurrerend is.

Als je bepaalde categorieën en inhoud op YouTube uitsluit, zorg je ervoor dat jouw advertentie nooit wordt weergegeven naast iets waaraan je jouw merk niet wilt koppelen.

Als je wilt dat jouw advertenties op de startpagina van YouTube worden weergegeven, heb je veel meer advertentie-budget nodig en adviseren wij ook om met een AdWords specialist te spreken.

Op welke apparaten worden mijn advertenties weergegeven?

Je kunt kiezen of je jouw advertenties op mobiele telefoons wilt weergeven of dat je alleen wilt adverteren op standaard desktops, laptops en tablets.

Zullen mensen mijn website daadwerkelijk bezoeken als gevolg van mijn YouTube-advertenties?

YouTube-advertenties zijn het beste voor het stimuleren van betrokkenheid bij de advertentie-inhoud zelf, maar als je een goede call-to-action opneemt in de advertentie-inhoud, kan je verkeer naar je website of jouw YouTube-merkkanaal leiden. Een doorklik naar je website kost je niets, want je betaalt al voor de weergave.

Moet ik al video’s op YouTube hebben om op YouTube te kunnen adverteren?

Nee je hoeft geen video’s op YouTube te hebben staan om te adverteren met video’s op YouTube, maar je zal een YouTube-kanaal dat je gemakkelijk kunt instellen nodig hebben. Dat doe je hier . Als je echter alleen met display-advertenties wilt adverteren, is een kanaal niet vereist.

Hoe kan ik advertenties voor YouTube maken?

Advertenties voor YouTube hoeven niet per se ‘hightech’ te zijn, je kunt ze zelfs filmen met je cameratelefoon. Als je zelf een advertentie filmt, raadt Google je ten zeerste aan ervoor te zorgen dat de camera stabiel staat door een statief te gebruiken.

Voordat je begint met het plannen van jouw YouTube-advertenties, moet je de technische en redactionele richtlijnen van AdWords bekijken om ervoor te zorgen dat jouw advertentie-idee voldoet en dat jouw video de juiste lengte heeft voor het soort TrueView-advertentie-indeling dat je wilt gebruiken.

De meest succesvolle video’s hebben een beetje planning achter de rug, zoals een eenvoudig storyboard of een script. Je moet ook nadenken over hoe de video in elkaar zal passen wanneer je deze bewerkt.

Zorg ervoor dat het einde van je video een duidelijke call-to-action bevat, zoals ‘bezoek onze website voor meer informatie’ of ‘download vandaag nog je gratis whitepaper’.

Enkele ideeën voor video’s zijn:

  • Over jouw bedrijf (hoe is jouw bedrijf begonnen? Wat zijn jouw waarden?)
  • Testimonials (film jouw klanten terwijl ze praten over hun ervaring met het gebruik van jouw product of dienst)
  • Productdemonstraties (deze zijn geweldig als je product een beetje technisch van aard is – we hebben gezien dat het goed werkt, van barbecues tot sneakers!)

Het enige dat je hoeft te doen, is jouw video’s op YouTube publiceren!

Hoe stel ik mijn YouTube-advertenties in nadat ik mijn video’s heb geüpload?

Je moet jouw TrueView-advertenties instellen in de normale AdWords-interface, onder het tabblad ‘Alle online campagnes’ aan de linkerkant van het scherm zie je ‘Alle videocampagnes’. Vanaf hier kan je op de groene knop ‘+Nieuwe videocampagne’ klikken. Vervolgens word je door het instellings- en instellingsproces geleid, inclusief de selectie van targetingmethoden die je wilt gebruiken.

Welke invloed heeft YouTube op mijn andere AdWords-advertenties?

YouTube is een aanvulling op alle andere advertenties die je maakt, en werkt vooral goed samen met remarketing, omdat je kunt remarketen naar gebruikers die je YouTube-kanaal hebben bezocht en al betrokken zijn geweest bij je online video-inhoud, zoals kanaalabonnees.

Jouw YouTube-advertenties en -kanaal analyseren en optimaliseren

Je kunt gegevens over jouw advertentieprestaties verkrijgen via AdWords-rapporten en YouTube. Het belangrijkste dat je met deze gegevens moet doen, is kijken welke advertenties en targeting succesvol zijn en deze proberen te tweeken om het succes verder te vergroten.

AdWords-rapporten:

Gegevens die beschikbaar zijn in AdWords YouTube-rapporten omvatten:

  • Vertoningen (miniatuurvertoningen zijn wanneer de miniatuur wordt weergegeven en de gebruiker kan klikken om deze af te spelen – dit is niet noodzakelijkerwijs wanneer de video werd afgespeeld)
  • Videovertoningen zijn alleen bedoeld voor InStream-advertenties.
  • Weergaven: het aantal keren dat de video daadwerkelijk is bekeken (deze tellen ook mee voor het aantal openbare YouTube-video’s)
  • Klikken op video websites is gratis omdat je toch voor de weergave betaalt
  • Video waarop wordt afgespeeld, is een maatstaf voor welk percentage van jouw video de gebruiker heeft bekeken (bijv. 25%)
  • Een erg handige functie van AdWords is dat je de gegevens kunt segmenteren op advertentie-indeling, en kunt beslissen welk soort YouTube-advertentie-indeling de meeste betrokkenheid genereert (zoals Video Played To) en vervolgens de uitgaven en middelen voor deze indeling kunt verhogen.

Je kunt ook segmenteren op targeting type en zien welk type targeting het beste werkt voor jouw campagne. Segmentatie op apparaten is ook beschikbaar, zodat je kunt zien of het de moeite waard is om jouw uitgaven op mobiele apparaten te verhogen of te verlagen.

YouTube-analyse:

Om YouTube Analytics-gegevens te zien, hoef je alleen maar in te loggen op je kanaal. Deze gegevens gaan specifiek over je aanwezigheid op YouTube en je hebt er misschien van gehoord, voorheen YouTube Insights genoemd

Het belangrijkste voordeel van YouTube Analytics is dat je individueel advertentiemateriaal kunt beoordelen, dus het is de ideale plek om de boodschap binnen je YouTube-videocampagnes te beoordelen.

Beschikbare gegevens omvatten:

  • Hoe ze je video hebben gevonden (waar deze is afgespeeld, of het een advertentie was of dat ze ernaar hebben gezocht, enz.)
  • Welke delen van de video mensen aanspreken (je kunt vervolgens je video’s dienovereenkomstig verbeteren)
  • Demografische data
  • Kijkerstrends (zijn videoweergaven gestegen na reclame – lijnweergaven, kaartweergaven, enz.)
  • Vergelijk weergaven op afzonderlijke video’s
  • Verkeersbronnen: als advertenties elders op GDN-sites worden weergegeven, kunt u deze targeten als zelfgekozen plaatsingen voor andere display-advertenties
  • Volg video’s die abonnementen op uw YouTube-kanaal genereren
  • Analyseer likes, dislikes, comments, shares enz. en creëer meer advertentiemateriaal vergelijkbaar met degene die een hoge mate van sociale betrokkenheid bereiken
  • Je kunt zelfs video’s analyseren die je niet bezit om te zien wat goed werkt – vind de video’s van je concurrenten en analyseer ze om te zien waar hun publiek is en target ze vervolgens zelf
  • Het belangrijkste is dat u uw account voortdurend analyseert en optimaliseert met zowel AdWords- als YouTube Analytics-gegevens, zodat uw targeting en advertentiemateriaal zo effectief mogelijk zijn.

YouTube-advertenties hebben veel functies die jouw online marketingstrategie ten goede kunnen komen. Als een zelfbedieningsadvertentieplatform is het heel eenvoudig in te stellen en te gebruiken, en het is ongelooflijk kosteneffectief.

gerelateerde artikelen