Facebook-budget opties en hoe ze te gebruiken.

mobile, phone, social media-2563782.jpg

Facebook-budgetten gebruiken verschillende algoritmen om het door jou gekozen publiek te bereiken, elk met verschillende functies en voor- en nadelen. Er is geen goed of fout als het gaat om het selecteren van je budgetoptie, maar het één kan voordeliger zijn dan het andere, dus we raden je aan alle opties te testen om het winnende budget te vinden.

dagelijks budget

Dagbudget is misschien wel de methode die je waarschijnlijk gebruikt. Dagbudget geeft je de meeste dekking gedurende de periode dat je advertentieset actief is en het is de beste methode voor lopende campagnes. Een van de nadelen is echter dat Facebook het volledige dagbudget besteedt, ongeacht hoe de prestaties op die bepaalde dag zijn. Bijvoorbeeld, als je een dagbudget hebt lopen tijdens de kerstperiode terwijl er minder gebruikers tijd doorbrengen op Facebook op bv 25 december, zal Facebook op die dag toch het volledige dagbudget blijven uitgeven, wat betekent dat je mogelijk niet het maximale uit jouw geld haalt. Om de dagelijkse uitgaven te bereiken, zelfs op dagen met lage prestaties, streeft Facebook ernaar jouw advertentie aan zoveel mensen te tonen als nodig is. Het is een geweldige manier om de vertonings-statistiek op te bouwen, maar zorg ervoor dat je geen dagbudget gebruikt op dagen waarvan je absoluut weet dat er niet veel online interactie is of dat de prestaties waarschijnlijk minder zullen zijn.

Het andere nadeel van het dagbudget is dat je niet kunt plannen hoe laat je jouw advertenties wilt weergeven. Met Lifetime Budget kan je op bepaalde dagen van de week en bepaalde tijden van de dag plannen, waardoor het gemakkelijker te beheren is. Houd hier dus rekening mee als je specifieke advertenties hebt waarop iemand aan de zakelijke kant moet reageren.

De voordelen van het dagbudget zijn onder meer een betere controle over het budget en het dagelijkse tempo, wat betekent dat je meer kunt uitgeven op dagen waarvan je denkt dat ze beter zullen presteren, in plaats van dat Facebook de beslissing voor je neemt. Dit betekent ook dat je betere controle hebt als je budgetten maandelijks of jaarlijks veranderen. Houd er rekening mee dat wanneer je het budget begint te verhogen, je langzaam moet schalen met een maximum van 20% per keer. Als je besluit de uitgaven snel en drastisch te verhogen, kan je het algoritme schaden en je prestaties verminderen. Over het algemeen biedt het dagbudget de beste dekking, controle en tempo, en is het een ideale methode voor lopende campagnes.

Lifetime budget

Lifetime budgetten werken iets anders dan dagbudgetten. Dit is bedoeld voor bedrijven met een vast budget voor een beperkte periode. Als je een beperkte kortetermijncampagne hebt, zoals een korting of een aanbieding, dan is een Lifetime budget een goede optie. Met Lifetime kan je de start- en einddatum selecteren en je budget binnen het tijdsbestek besteden, maar er zijn een paar verschillen waarmee je rekening moet houden.

Lifetime budgetten mogen alleen worden gebruikt als je zeker weet dat je budget niet hoeft te worden verhoogd of verlaagd. De dagelijkse uitgaven van Lifetime fluctueren meestal gedurende de periode waarop je deze hebt ingesteld. Net als bij dagbudgetten besteedt Facebook elke dag je dagbudget, de levensduur bepaalt welke dagen je meer wilt besteden en op welke dagen je uitgaven wilt reserveren. Dit kan problemen veroorzaken als je bepaalde advertenties hebt die op bepaalde dagen moeten worden weergegeven, dus zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de verschillen en stel het juiste budget voor de campagne in. Wat je echter wel met het Lifetime budget kunt doen, is een schema instellen wanneer je wilt dat je advertenties worden weergegeven, dus bijvoorbeeld als je wilt dat jouw advertentie op een bepaalde dag wordt weergegeven, bijvoorbeeld de laatste dag van een uitverkoop of op een bepaalde vakantie.

Als je merkt dat de campagne niet goed presteert, heb je beperkte mogelijkheden om de uitgaven te verlagen, waardoor je beperkte controle over de optimalisatie heeft. Hoewel het nog steeds mogelijk is, heeft dit invloed op hoe Facebook je advertentieprestaties en budget beheert. Als er wijzigingen moeten worden aangebracht, zorg er dan voor dat je zowel je budget als de einddatum verhoogt om drastische wijzigingen in de dagelijkse uitgaven van de levensduur te voorkomen. Als je meer controle nodig hebt, kan je het beste je aan het dagbudget houden.

Aan de andere kant, wanneer de prestaties naar wens zijn, zal Facebook iets meer uitgeven dan de gebruikelijke dagelijkse uitgaven om betere resultaten te behalen. Laat je niet afschrikken als je ziet dat jouw campagne op bepaalde dagen of een bepaalde tijd in de maand meer uitgeeft, aangezien Facebook minder zal uitgeven op dagen waarop de prestaties lager zijn met het bespaarde budget van minder presterende dagen. Technisch gezien zouden advertenties met een Lifetime budget beter moeten presteren, aangezien Facebook je budget opslaat voor de best presterende dagen; dat is echter niet altijd het geval, dus we raden aan om te testen wat voor jou werkt.

Optimalisatie van campagnebudget

Het campagne-optimalisatie budget van Facebook is een hot item voor alle Facebook-marketeers. Sommigen houden ervan en sommigen haten het vanwege de beheersbaarheid ervan. Met CBO kan je een budget op campagneniveau plaatsen in plaats van op advertentieset-niveau, wat gebruikelijk was voordat CBO rondkwam. Met behulp van een campagnebudget plaatst Facebook je budget op de gebieden waar het goed presteert met behulp van machine learning. Dit betekent dat in plaats van je budget gelijk te verdelen over meerdere advertentiesets zal Facebook gebieden vinden waar elke advertentieset kan presteren zonder je budget in één keer uit te geven. Technisch gezien levert dit meer conversies op.

Een van de grootste nadelen van CBO is dat de grootte van het publiek de controle over het budget overneemt. Als je bijvoorbeeld een kleine remarketing doelgroep en een grote prospectieve doelgroep hebt in twee afzonderlijke advertentiesets in dezelfde campagne, is het meer dan waarschijnlijk dat de prospectieve doelgroep het grootste deel van het budget opgebruikt, waardoor de remarketing-advertentieset met heel weinig advertenties achterblijft. besteden. Om dit tegen te gaan, moet je jouw advertentiesets voor remarketing en prospectie opsplitsen in verschillende campagnes. Je moet er echter voor zorgen dat je doelgroepen in elke campagne dezelfde grootte hebben, anders zal Facebook prioriteit geven aan het grotere publiek, ongeacht de resultaten en prestaties die je eerder hebt behaald. Aan de andere kant kan je Facebook vertellen hoeveel je aan elke advertentieset wilt uitgeven, waardoor je een beetje controle hebt over de totale uitgaven.

Conclusie

Alle drie de budgetmethoden hebben hun voor- en nadelen, en ze brengen allemaal iets anders naar het Facebook-platform. Hoewel sommige meer controle geven dan andere, zijn er enkele die zelfs met hun beperkingen betere prestaties kunnen leveren. Het vinden van de juiste setting voor jou is gemakkelijk met een paar tests uit te vinden. Zorg er dus voor dat je dit vroeg identificeert en de vruchten plukt voordat je geld weggooit. 

Heb je hulp nodig? Spar dan eens met een van onze social experts.

gerelateerde artikelen

Reacties