Of je nu pas begonnen bent met Google Ads of al talloze campagnes hebt gemaakt, je zult vroeg of laat een keer te maken krijgen met ‘campagne tunnel visie‘. Dit gebeurt als je te veel focust op de kleine details van je campagne.
Je kan je bijvoorbeeld focussen op het optimaliseren van een bepaald onderdeel in je campagne, maar uit ervaring blijkt dat het belangrijk is dat alle settings binnen een Google Ads campagne elkaar goed aanvullen. Als dit niet het geval is dan zouden ze elkaar wel eens kunnen tegenwerken en kan je conversie wellicht dalen.
Het probleem is dat er te weinig samenhang is. Verder in dit artikel leg ik uit waarom samenhang zo belangrijk is en geef ik een paar tips en tricks om je advertentie campagnes soepel te laten verlopen.
Waarom samenhang de sleutel is voor succes
Laten we eerst kijken naar hoe samenhang toegepast kan worden bij een Google Ads campagne. Samenhang op dit gebied wil zeggen dat je advertentie en landingspagina aansluiten op wat de klant verwacht wanneer hij/zij het keyword intypt.
Dit klinkt heel simpel maar dit is waar het voor veel bedrijven fout gaat bij het maken van een advertentie als je advertenties en je landingspagina het doel van het keyword niet delen. In dit geval komt er misschien veel traffic op je website maar er zullen weinig leads/aankopen zijn omdat de bezoeker is anders verwachte.
Het maakt niet uit hoeveel geld je besteed aan kliks op je advertenties als het keyword vaak wordt gezocht voor een ander doeleinde dan wat jij aanbied.
3 stappen om samenhang te garanderen
Om er zeker van te zijn dat alles samenwerkt en je de juiste keywords gebruikt volg je deze stappen bij het maken van een advertentie:
- Houd bij via welke kanaal, welke keywords leiden tot traffic.
- Bekijk hoeveel van deze traffic (per keyword) ook daadwerkelijk aankopen doet op de site.
- Gebruik de keywords die veel sales leveren in je advertenties
Stap 1: Keywords bijhouden
Keywords bijhouden is noodzakelijk om erachter te komen welke er leiden tot traffic. Er zijn verschillende mogelijkheden om dit bij te houden maar je kunt dit het eenvoudigst via Google Ads doen.
Stap 2: Identificeer welke keywords leiden tot sales
De keywords die veel traffic leveren zijn natuurlijk het meest interessant. Nu je deze woorden geïdentificeerd hebt kijk je naar de sales die het woord oplevert. Door dit te doen filteren we woorden eruit die veel traffic genereren maar weinig conversie hebben.
Als dit nog lastig te begrijpen is, is hier een voorbeeld: Stel dat je lampen verkoopt. Maandelijks krijg je 300 bezoekers op de site doordat de bezoekers de zoekopdracht “lamp stuk” in hebben getypt. Vervolgens zie je dat nog geen 1% van deze mensen daadwerkelijk een nieuwe lamp heeft gekocht op je site. Je kan nu stellen dat mensen voor de verkeerde reden op je site zijn en misschien wel zoeken naar hoe ze hun lamp kunnen repareren i.p.v. een nieuwe lamp te kopen.
Stap 3: Gebruik de keywords die veel sales opleveren
In een ideale wereld heeft iedere site een keyword dat 100% converteert. Dit is natuurlijk een utopie maar je zult zien dat het ene keyword meer conversie oplevert dan het andere.
Conlusie
Begin met een keyword onderzoek om er achter te komen welke keyword veel traffic naar je website zou kunnen sturen. Zoek daarna uit welke keywords veel leads of omzet opleveren en gebruik deze in je marketing campagnes.
Wil je sparren met een ervaren specialist over jouw project of bedrijf? Stuur een email of bel ons.