Hoe werkt de Ad Rank in Google ads?

Hoe werkt de Ad Rank in Google ads 2024

Als je al een tijdje op Google adverteert, weet je al dat Ad Rank een grote rol speelt bij het bepalen van het succes van jouw campagnes. Daarom moet je een duidelijk beeld hebben van de Ad Rank van jouw zoekwoorden. Maar.. hoe werkt de Ad Rank in Google Ads? Aan het einde van dit artikel zou je dus in staat moeten zijn om jouw beslissingen te baseren op de Ad Rank en de bijbehorende factoren.

Een korte inleiding over Ad Ranks

Ad Rank is een rangschikkingssysteem dat door Google-advertenties wordt gebruikt om de positie van jouw advertenties te bepalen. Die advertenties kunnen worden weergegeven op de SERP (pagina met zoekresultaten van zoekmachines) of op websites als het display-advertenties zijn.

Google Ads berekent jouw Ad Rank in realtime wanneer iemand zoekopdrachten uitvoert met de zoekwoorden die jij target.

De berekening van de Ad Rank omvat de volgende factoren:

  • Jouw max CPC – het maximale bedrag dat je bereid bent te betalen voor een zoekwoord
  • Advertentiekwaliteit (heeft dezelfde componenten als Kwaliteitsscore )
  • Drempels voor Ad Ranks: de minimaal vereiste Ad Rank om in aanmerking te komen voor deelname aan de veilingen
  • Het concurrentievermogen van een veiling – de concurrentie en hun biedprijzen kunnen ook van invloed zijn op jouw biedprijs en Ad Rank
  • Context van de zoekopdracht – gebruikerskenmerken die een bepaald trefwoord gebruiken (bijv. apparaat, tijdzone), aard van het trefwoord, enz.
  • Verwachte impact van extensies en andere advertentie-indelingen: bepaalde advertentie-extensies kunnen van invloed zijn op jouw advertentiekwaliteit en jouw Ad Rank

Dit zijn enkele van de belangrijkste factoren uit honderden die van invloed zijn op jouw Ad Rank. Velen van hen zijn alleen bekend bij Google-advertenties, maar er zijn er een paar die je een idee kunnen geven van hoe jouw campagnes presteren of welke factoren jouw Ad Rank meer kunnen verbeteren dan andere.

Hoe kan je de Google Ad Rank controleren?

Er is geen indicator van de Ad Rank in jouw Google Ads-account die de prestaties laat zien zoals je ziet met de kwaliteitsscore voor zoekwoorden. Google Ads maakt dat aantal niet bekend.

Maar de hoop is niet verloren. Er zijn een paar manieren om zelf jouw prestaties te meten.

Je kunt Jouw Ad Rank inschatten

Zoals we weten, spelen honderden factoren een rol bij het berekenen van jouw Ad Rank.

Om Jouw geschatte Ad Rank te krijgen, kun je een lijst krijgen van enkele van de factoren die zijn opgenomen in de berekening van de Ad Rank. Die statistieken kan je vinden in je Google Ads account.

Hoe haal je jouw geschatte advertentiepositie uit je Google Ads-account?

Je kunt dat doen door naar Jouw tabel met statistieken te kijken, die de kolommen moet bevatten die de meeste invloed kunnen hebben op de kwaliteit van jouw advertenties. Enkele van de belangrijkste factoren waarnaar je in je tabel met statistieken moet zoeken, zijn de volgende:

  • Biedingsbedrag – Jouw biedingsbedrag (CPC) heeft een direct effect op je Ad Rank. Hoe meer je uitgeeft, hoe hoger je Ad Rank zal zijn. Als je CPC hoger is dan gemiddeld of dicht bij de maximale CPC, betekent dit dat je Ad Rank mogelijk laag is op de SERP. Daarom moet elke adverteerder proberen zijn advertentierangschikking te verhogen zonder de maximale CPC te veel te verhogen.
  • Kwaliteitsscore (QS) en zijn componenten – Ze hebben een direct effect op je Ad Rank en zijn de componenten die de meeste impact kunnen hebben op de berekening van de Ad Rank. Je kunt je Ad Rank inschatten door naar de scores van elk van deze statistieken te kijken. Je kunt die kolommen ook alleen op trefwoordniveau toevoegen en er zijn 8 soorten: de QS, zijn componenten en al hun historische prestaties.
  • Conversiestatistieken : hoewel Google-advertenties niet naar je conversiestatistieken kijken om je Ad Rank te bepalen, geeft het aan hoe goed uw koppen, bestemmingspagina’s presteren en meet het de relevantie van je advertenties voor de intentie van de gebruikers die naar uw website. Dus als je een hoger dan gemiddeld conversiepercentage hebt, betekent dit dat je advertenties relevanter zijn en dat je Ad Rank waarschijnlijk hoger is dan die van je concurrenten. Evenzo kun je een lagere Ad Rank inschatten wanneer je een lager dan gemiddeld conversiepercentage hebt.

Mythe van de formule voor Ad Ranks

Wanneer mensen het hebben over Ad Rank, hoor je ze misschien praten over formules voor Ad Ranks en hoe je jouw Ad Rank kunt berekenen.

In werkelijkheid is geen van deze theorieën correct en zijn hun berekeningen gebaseerd op 2-3 factoren zoals je max. bod, QS en werkelijke CPC.

Je kunt jouw advertentiepositie niet berekenen zoals we dat vroeger wel konden. Alleen Google Ads weet het en berekent het in realtime wanneer er een zoekopdracht plaatsvindt.

google ad rank hoe werkt de ad rank in google ads? google ad rank
ad rank berekening

Laten we eens kijken naar enkele van de redenen waarom de formule niet klopt.

  • Het gebruikt slechts 3 factoren in de berekening, terwijl er honderden zijn
  • Volgens Google wordt advertentiekwaliteit gebruikt in de realtime berekening in plaats van de kwaliteitsscore en kunnen ze allebei heel verschillend zijn en op een andere schaal worden gemeten.
  • Je kent de max CPC van jouw concurrenten niet

Conclusie

Het is belangrijk om je Ad Rank te kennen bij het uitvoeren van jouw campagnes.

Hoewel je geen kolom ‘Advertentiepositie’ kunt vinden in je Google Ads-account, kun je deze wel inschatten door te kijken naar de prestaties van enkele van de bijbehorende indicatoren. Voorlopig is dat alles wat we kunnen doen. Deze indicatoren zouden echter voldoende zijn om je geschatte Ad Rank te krijgen, als je voldoende accountgeschiedenis hebt en de trends in je branche kent.

Gratis
Google Ads Audit

Door hier je Google Ads ID in te vullen, kunnen wij een 'alleen lezen' verzoek doen. Je krijgt hier dan vanzelf een melding van per email.

Succes verhalen van onze klanten

Laat ons je inspireren door de successen die onze klanten behalen.

Google Ads Experts

Wij zijn een snelgroeiend agency gespecialiseerd in het optimaliseren van Google Ads met behulp van AI en Machine learning. Met onze unieke aanpak zijn de campagnes niet alleen efficiënter, maar ook véél effectiever!

Data gestuurde campagnes

We sturen op 'first party data' om jouw campagnes maximaal te laten renderen.

DATA

Geavanceerde AI technologie

We gebruiken de nieuwste AI om jouw Google Ads te analyseren en te optimaliseren voor maximale impact.

AI

Google certified experts

Ons team van specialisten zijn allemaal Google Certified. Met hun uitgebreide kennis en ervaring halen ze het beste uit jouw campagnes.

EXPERT

Op maat gemaakte oplossingen

We bieden oplossingen die speciaal zijn aangepast aan jouw bedrijfsdoelen en doelgroep.

CUSTOM

Snel met een Google Ads Expert spreken?

We laten je graag zien waarom de AI automation van Adbrains je véél meer nieuwe klanten brengt.

Vraag het aan een Google expert !

Vraag het aan een Google expert !