Waarom het bouncepercentage is vervangen door Engagement percentage in Google analytics 4.
Analisten vertrouwen al ruim tien jaar op de statistiek ‘Bouncepercentage’ om te begrijpen hoe goed gebruikers omgaan met een website, maar deze verschijnt niet in de nieuwe versie van Google Analytics (GA4). We leggen uit waarom Google ervoor heeft gekozen het bouncepercentage te verwijderen en we geven informatie die je nodig hebt om over te stappen naar de nieuwe betrokkenheidsstatistieken die dit hebben vervangen.
- Wat is bouncepercentage?
- Waarom is Google gestopt met het bouncepercentage?
- Welke alternatieven hebben we voor het bouncepercentage?
- Hoe verhoudt het betrokkenheidspercentage zich tot het bouncepercentage?
- Kan ik deze statistieken krijgen zonder te upgraden naar Google Analytics 4?
- Enkele tips voor het migreren van het bouncepercentage naar de nieuwe statistieken
Wat is bouncepercentage?
Laten we bij het begin beginnen: een “bounce” vindt plaats wanneer een gebruiker één pagina op uw site bekijkt voordat hij deze verlaat (ik weet dat u dit kunt manipuleren met “interactieve” gebeurtenissen, maar dit is het algemene idee). U kunt het aantal bounces dat zich in een bepaalde periode heeft voorgedaan, delen door het totale aantal sessies om het metrische bouncepercentage te berekenen, en het is gebruikelijk om de bouncepercentages van verschillende campagnes of verkeerskanalen te vergelijken.
De zakelijke vraag die we met deze statistiek proberen te beantwoorden, is: “Zijn klanten echt betrokken bij mijn site, of krijg ik gewoon veel sessies die geen waarde toevoegen aan mijn bedrijf?”
Waarom is Google gestopt met het bouncepercentage?
Je herinnert je misschien vanaf de eerste dag als analist dat het bouncepercentage geen erg bruikbare maatstaf was. Op de meeste websites kan een gebruiker een succesvol bezoek hebben en nog steeds bouncen (denk bijvoorbeeld aan hoe je omgaat met nieuwsartikelen). Bovendien was deze statistiek weinig zinvol in een mobiele applicatie of een applicatie met één pagina, waar gebruikers niet altijd meerdere paginaweergaven genereren tijdens een sessie.
Google Analytics 4 is gebouwd om flexibel te zijn. Het voegt gegevens van zowel websites als mobiele apps samen in een eenvoudige interface en biedt u rapporten die handig zijn voor het meten van een breed scala aan gebruikerservaringen. Met dat in gedachten is het geen verrassing dat het bouncepercentage moest verdwijnen.
Welke alternatieven hebben we voor het bouncepercentage?
Analisten hebben nooit echt iets gehad aan het bouncepercentage. De nieuwe versie van Google Analytics (GA4) heeft het concept van een “Bounce” vervangen door iets dat een “Engaged Session” wordt genoemd. Om een sessie als Betrokken (Engaged) te kwalificeren, moet de gebruiker tijdens zijn sessie ten minste een van de volgende handelingen uitvoeren:
- Minimaal 10 seconden actief bezig met je website of app op de voorgrond
- Een conversiegebeurtenis starten
- 2 of meer scherm- of paginaweergaven activeren
Je zult verschillende nieuwe statistieken opmerken in GA4-property die bovenop dit concept zijn gebouwd:
- Engagement Rate = (betrokken sessies) / (sessies)
- Betrokken sessies per gebruiker = (betrokken sessies) / (gebruikers)
- Betrokkenheidstijd = som (betrokkenheidstijd)
De nieuwe statistiek die je in plaats van het bouncepercentage wilt gebruiken, is het betrokkenheidspercentage.
Hoe verhoudt het betrokkenheidspercentage zich tot het bouncepercentage?
Net als het Bouncepercentage is het Betrokkenheidspercentage handig voor het beantwoorden van de vraag: “Zijn klanten echt betrokken bij mijn site?”. Maar Betrokkenheidspercentage kan ook worden toegepast op plaatsen waar Bouncepercentage dat niet kon, zoals: mobiele apps, apps met één pagina, en inhoudssites zoals blogs en nieuwsuitzendingen.
Je betrokkenheidspercentage zal altijd groter zijn dan de helft van je bouncepercentage. Dit komt omdat een sessie met minimaal 2 paginaweergaven (geen bounce) kwalificeert als een betrokken sessie, maar dat geldt ook voor andere sessies die anders als een bounce zouden worden beschouwd.
Dus als je bouncepercentage vorige maand 65% was, is je betrokkenheidspercentage minimaal 35%. Als je bezoekers je inhoud converteren of daadwerkelijk lezen, zal het gebied dat in geel wordt weergegeven groter zijn, wat je betrokkenheidspercentage zal verhogen.
Kan ik deze statistieken krijgen zonder te upgraden naar Google Analytics 4?
Nee, tenzij je veel aangepaste code wilt schrijven. De nieuwe GA4-eigenschappen voeren automatisch logica uit op de bezoeker om te berekenen hoe lang de browser of mobiele app op de voorgrond actief is. Vervolgens worden deze gegevens op verschillende tijdstippen automatisch ingesteld op een parameter met de naam “engagement_time_msec”. Wanneer je de statistiek ‘Engagement Time’ in een rapport bekijkt, som je de waarden van de ‘betrokkenheids_tijd_msec’-parameters voor al je events op.
Voor alle duidelijkheid: “Engagement Time” verschilt van “Gemiddelde sessieduur” .
Sessieduur = (de tijdstempel op de laatste hit van je sessie) – (de tijdstempel op de eerste hit van je sessie)
Dit is een wat bot instrument omdat we weten dat gebruikers af en toe browsers en apps op de achtergrond open houden, en dat willen we eigenlijk niet meenemen in onze berekening. Bovendien vereist deze aanpak dat je handmatig ten minste 2 treffers instelt tijdens een te berekenen sessie.
Betrokkenheidstijd = SUM (alle instanties van de parameters ‘engagement_time_msec’ voor al uw evenementen)
Deze statistiek is meer beschrijvend voor feitelijk gedrag en het feit dat het automatisch wordt verwerkt, maakt het nauwkeuriger en een betere vergelijking tussen eigenschappen.
Enkele tips voor het migreren van het bouncepercentage naar de nieuwe statistieken
Na de upgrade naar GA4 zal er onvermijdelijk een tijd zijn dat marketeers en andere belanghebbenden je blijven vragen om bouncepercentages op te geven. Wanneer dit gebeurt, raad ik je aan om het bouncepercentage niet te berekenen om hun wensen te vervullen. Gebruik dit in plaats daarvan als een kans om de voordelen van Engagement Rate te delen.
Ik raad je ook aan om een doelbetrokkenheidspercentage in te stellen voor elk kanaal of elke campagne die je bijhoudt. Als je niet zeker weet waar je moet beginnen, neem je gewoon het omgekeerde van je normale bouncepercentage (dus als een goed bouncepercentage 65% was, stel je jouw doel voor betrokkenheidspercentage in op 35%). Als dit doel te hoog of te laag is, kun je het altijd later bijstellen.