Google Ads-zoekadvertenties kunnen om meerdere redenen één van de beste investeringen voor je bedrijf zijn:
- Zeer gericht – je advertentie wordt alleen weergegeven wanneer mensen op Google naar je product of dienst zoeken. Zodat je ideale klant precies op het juiste moment de advertentie te zien krijgt.
- Weinig risico – aangezien je alleen per klik betaalt kunnen zoekadvertenties veel minder riskant zijn dan andere vormen van reclame zoals het kopen van media. Je betaalt eigenlijk voor resultaat. Als je advertentie niet aanslaat en niemand erop klikt betaal je ook niet. Je betaalt alleen als je advertentie kliks genereert om je website te bekijken.
Veel bedrijven kennen dit uiteraard al maar verliezen alsnog geld door Google Ads. Om erachter te komen waarom bedrijven nog steeds geld verliezen met Google Ads en nog belangrijker hoe jij dit kan voorkomen, lees dan verder.
Reden 1: Onnodige instellingen
Het beste aan Google Ads is dat je binnen enkele minuten aan de slag kunt. Het enige wat je hoeft te doen is je specificaties toevoegen, je creditcardgegevens invoeren en klaar is kees! Je advertenties worden weergegeven aan je potentiële leads en hopelijk krijg je goede traffic.
Google Ads is één van de snelste manieren om nieuwe klanten voor je bedrijf te genereren. Dat is echter ook precies de reden waarom zoveel bedrijven geld verliezen. Helaas garanderen de standaardinstellingen van Google bijna dat je MEER geld uitgeeft dan nodig is. Veel bedrijven verliezen geld met Google Ads simpelweg omdat ze sommige standaardinstellingen niet realiseren (zoals adverteren in zowel het zoek- als het Display Netwerk in dezelfde campagne) en garanderen bijna dat je geld verliest. Bovendien veranderen de algoritmes regelmatig, zoals de hagakure google ads methode, waardoor je telkens je instellingen zult moeten bijstellen en aanpassen.
Reden 2: Verkeerde pagina’s
De tweede reden is dat veel bedrijven niet volledig begrijpen hoe succesvolle Google Ads-campagnes echt werken. Veel mensen denken dat het succes van Google Ads draait om kwaliteitsscores, tips en trucs voor biedingen en automatiseringstools. Maar succes met Google Ads komt eerder neer op advertentie beginselen en goede strategieën.
Er zijn talloze Google Ads campagnes waar bedrijven honderden en zelfs duizenden euro’s verspillen omdat ze zich niet aan de beste manieren voor directe response hielden. De meeste voorkomende fout is wanneer bedrijven hun advertentie verkeer naar hun startpagina sturen. Één van de basisprincipes van adverteren is om je boodschap nauwkeurig af te stemmen op je markt/doelgroep. Je startpagina legt uit wat je doet en wat voor bedrijf je bent. Dus van nature komt je startpagina nooit perfect overeen met je leads die zojuist een zeer specifieke vraag in Google heeft getypt.
Reden 3: Gebruik een checklist
Nog een reden waarom veel bedrijven geld verliezen met Google Ads is dat ze geen checklist hebben. Wanneer ik een Google Ads-campagnes maak doorlopen wij een zeer grondige checklist en hebben wij zelden geld verspilt vanwege een zeer eenvoudige account-instelling. Hier zijn enkele basiszaken om te controleren voordat je je advertenties inschakelt:
- Richt je je op het zoek- en display netwerk in dezelfde campagne? Dit is fout omdat het zoeknetwerk volledig anders is dan het display netwerk en meestal een andere advertentie en bestemmingspagina vereist. Zorg er dus voor dat je slechts één netwerk target binnen één campagne.
- Stuur je verkeer van je advertenties naar een bestemmingspagina of gebruik je je startpagina? Volgens experts op het gebied van Google Ads wil je nooit je startpagina gebruiken. Zorg ervoor dat je je boodschap nauwkeurig afstemt op je markt/doelgroep.
- Heb je je conversies bijgehouden zodat je het rendement op je investering kunt berekenen voor elke campagne, advertentiegroep en zoekwoord op je account?
- Heb je een ‘frequency cap’ aanstaan? Of word jouw advertentie honderden keren aan dezelfde persoon gestuurd.
Reden 4: Meten is weten
De 4de reden waarom de meeste bedrijven geld verliezen met Google Ads is dat ze geen leads en sales van hun campagnes bijhouden. Adverteren is geen uitgave waarbij het doel is om de kosten te drukken. Adverteren is een investering. En de enige manier om een investering te optimaliseren is om het rendement nauwkeurig te berekenen. Zou je ooit twee beleggingsportefeuilles vergelijken puur op hoeveel er in elk ervan was belegd? Natuurlijk niet. Je zou naar het rendement kijken en de winst vergelijken. En zo moet je je Google Ads-campagne behandelen als je succesvol wilt zijn.
FAQ
Is het verstandig om je Google Ads zelf te beheren?
Dat hangt ervan af wat je doelstelling is. Als je advertenties plaatst en daarmee een ROAS ( return on Ad Spent) wilt behalen kan het wellicht beter zijn om dit uit te besteden aan een specialist.