Een website is bedoeld als een copy van je winkel, maar dan op het internet. Net als in een fysieke winkel dient je website aan een aantal dingen te voldoen. Als je niet genoeg conversie draait via je webwinkel, is dit het artikel voor jou.
Slechte gebruikerservaring
Een website met een slechte gebruikerservaring, zoals langzame laadtijden, onduidelijke navigatie en gebrek aan mobiele optimalisatie, kan het vertrouwen van bezoekers ondermijnen en hen afschrikken om te converteren.
Onduidelijke call-to-action
Een onduidelijke of ontbrekende call-to-action kan bezoekers verwarren en hen onzeker maken over wat ze moeten doen op de website.
Onaantrekkelijke aanbod
Een website met een onaantrekkelijk aanbod, of een aanbod dat niet aansluit bij de behoeften en verwachtingen van de bezoekers, zal waarschijnlijk weinig conversies opleveren.
De juiste klanten benaderen.
Zoals in het artikel 2 benodigdheden om het juiste traffic te genereren besproken is is de juiste klanten trekken best een lastig verhaal. De moeilijkheidsgraad verschilt van bedrijf tot bedrijf en branche tot branche. De manier waarop je de juiste klanten naar je website kan trekken is voor iedere doelgroep anders. Je moet er over denken als vissen. Als je voor een zalm aan het vissen bent kan je een duur net uitwerpen om vervolgens naast alle ongewenste vissen een paar zalmen te vangen. De truc om de juiste klant te benaderen is een kosteneffectief aas te vinden voor jouw doelgroep.
Het juiste bericht sturen.
Om het juiste bericht te sturen naar je doelgroep moet je je doelgroep goed kennen. Als je bijvoorbeeld een hamer aan een vader wilt verkopen heeft een goed gesprek met een kopje thee in een muffin shop weinig effect. Natuurlijk zullen er altijd uitzondering zijn maar vaak kun je van tevoren een redelijk goed beeld schetsen van je doelgroep. Het is dus belangrijk dat je een goed beeld hebt van je doelgroep en daar rekening mee houd en waar mogelijk op inspeelt.
Google analytics.
In een fysieke winkel is het makkelijk om tijdens een gesprek te pinpointen waar het goed en fout gaat. Op een website is dit andere koek. Het is daarom van belang dat je goed naar je Google analytics pagina kijkt om erachter te komen waar het fout gaat. Je hebt de kans dat de site niet aantrekkelijk is voor je doelgroep, je SEO niet goed op orde is of je product minder goed wordt geshowcased dan bij de concurrentie. Dit alles kan je onderzoeken door middel van Google analytics.