Tegenwoordig zijn er veel verschillende manieren om online traffic te genereren. Welke manier voor jou het beste is verschilt natuurlijk per bedrijf/branche. Een paar manieren om online traffic te genereren zijn: Facebook, Google Ads, referenties, SEO en email marketing maar er zijn er natuurlijk nog veel meer.
Voor nieuwe bedrijven kan het vaak lastig zijn om uit te vogelen wat voor hun de beste optie is. Je ziet dan vaak dat bedrijven geen tijd, moeite en geld durven te investeren. Voordat je met online marketing stopt raad ik je aan om eerst dit artikel te lezen. Ik leg je dan uit hoe je door middel van online marketing meer klanten binnen kan halen.
De 4 bouwstenen van online marketing
Om succesvol te zijn met internetmarketing heb je een goede samenwerking tussen 4 hoofdpunten nodig:
- Website traffic: Traffic naar je website krijgen is heel belangrijk.
- Conversie: Ervoor zorgen dat de traffic ook daadwerkelijk iets koopt/aanvraagt.
- Klantwaarde: De klantwaarde is niet alleen de tijd die de klant gemiddeld spendeert op de site, maar kan bijvoorbeeld ook de opbrengst per klant zijn.
- Peilen: Online marketing is meestal ‘trial and error’. Het is dus belangrijk om zelf te onderzoeken wat wel en niet werkt en dit te peilen zodat je in de toekomst betere beslissingen kunt maken op basis van je ondervindingen.
Zolang deze 4 bouwstenen stevig op elkaar vast staan heb je een goede basis gelegd voor je online marketing campagne. Vanaf hier is het aan jou om het verder op te bouwen naar je specifieke benodigdheden.
Klanten vinden
Voordat je klanten binnen kan halen moet je eerst weten waar je doelgroep op het internet te vinden is. Per doelgroep kan dit verschillen. Heb je een jongere doelgroep? Dan bevindt deze zich misschien meer op Youtube, Instagram, Snapchat of Tiktok. Heb je een oudere doelgroep? Misschien zijn zij meer te vinden op Linkedin of Facebook.
Het helpt vaak jezelf te verplaatsen in je perfecte klant en dezelfde stappen te begaan die een klant zou zetten wanneer hij/zij zoekt naar jouw product of dienst. Door dit te doen zal je misschien tegen obstakels aanlopen op het gebied van je vindbaarheid. Dit betekent wellicht dat je technische foutjes op de website hebt, of nog wat aan SEO moet doen.
De juiste klant bereiken
Klanten genereren op de site is niet heel lastig. Klanten overhalen om wat te kopen is een stuk lastiger.
Er van uitgaande dat je een goed product of een goede service/dienst op de markt brengt zullen er genoeg klanten zijn die je product willen kopen of in het geval van een dienst een offerte willen aanvragen. Het probleem is vaak dat mensen een te groot ‘net’ uitwerpen.
Het is net als met vissen; Stel je voor dat je aan het vissen bent voor zalm, je gooit een net in het water en vangt een grote hoeveelheid vis. Een klein deel bestaat echter uit de zalm waar je naar op zoek was. Het probleem is dat je nu met veel vissen zit waar je eigenlijk niets aan hebt. Hetzelfde probleem gaat op met online marketing. Als je een te breed publiek probeert te trekken kost dit in eerste instantie geld omdat meer mensen op je link zullen klikken. Daarnaast zullen de mensen die niet geïnteresseerd zijn in je product de site verlaten zonder iets te kopen. De truc met online marketing is dus om niet een groot net uit te gooien en je te richten op klanten die bijten op het juiste aas voor je doelgroep. Op deze manier bijten alleen de echte klanten en verspil je geen geld aan traffic wat eigenlijk niet opzoek is naar je product/dienst.
Wil je sparren met een ervaren specialist van AdBrains over jouw project of bedrijf? Stuur een email of bel ons.