logo adbrains

Hoe bescherm je je website tegen negatieve SEO?

negatieve SEO

Official
Google Partner

Voor ieder bedrijf is het belangrijk om bij te blijven met SEO. Dan kan je het niet hebben dat je de effecten van negatieve SEO op je website krijgt. Deze effecten zijn vaak het langzaam laden en crashen van de site, traffic van rare referrals en een hoog aantal slechte reviews.

Als dit het geval is kan het zijn dat je het slachtoffer bent geworden van negatieve SEO.

Hoe krijg je negatieve SEO?

Negatieve SEO kan je krijgen door de door Google opgezette richtlijnen te overschrijden. Er zijn een aantal strategieën om je site snel hoog in de ranking te krijgen maar deze manieren overschrijden de richtlijnen van Google en zijn volgens Google en ons niet geheel ethisch. Daarom staan er op het gebruik of misbruik van deze strategieën een sanctie.

Hoe erg is negatieve SEO?

Zoals in de intro besproken is hangen er wat vervelende effecten aan negatieve SEO. Maar het wordt nog erger. Als je slachtoffer bent van negatieve SEO kan je weken tot maanden tot zelfs jaren aan werk aan de site verliezen. Een groot deel van je teksten en links zullen niks meer waard zijn en je ranking zal kelderen tot één van de laatste pagina’s van Google.
Dit zou een redelijk idee moeten geven hoe erg negatieve SEO werkelijk is en waarom het slim is om vooraf bewust te zijn hoe je jezelf hier van kan beschermen.

Verdachte traffic spikes

Een punt waar je op moet letten zijn verdachte traffic spikes. Een normale traffic spike zal bij bijvoorbeeld een webshop na het avondeten zijn als mensen op de bank niks te doen hebben. Misschien heb je een marketingactie die net effect neemt.

Wat niet verklaarbaar is zijn rare traffic spikes op gekke tijden vanaf websites die je nog nooit eerder hebt gezien en geen zaken mee doet. In dit geval kan het zijn dat een concurrent zich als jou voordoet en slechte links spamt op forums en blogs naar jouw website. Google pikt dit op en geeft jou een slechte naam voor de gespamde links. Het is dus noodzakelijk dit snel op te pikken en er iets aan te doen.

Verdacht weinig traffic

Als traffic onverklaarbaar absent is is dit ook een slecht teken. Als je bijvoorbeeld wintersport spullen verkoopt is het logisch dat je in de zomer weinig omzet hebt. Maar als je ineens in de winter net zo veel omzet hebt als in de zomer gaat er iets fout. Om uit te zoeken wat er aan de hand is met je diep in Google analytics duiken om erachter te komen wat er nou precies fout gaat.

Plagiaat

Plagiaat is niet altijd jouw fout. Het kan zijn dat een andere site je content heeft gestolen en Google het eerder bij hen geïndexeerd heeft dan op jouw eigen site. Als dit het geval is heb je de optie om een claim te sturen naar Google voor de andere site met het bewijs dat jij de originele auteur bent. De gekopieerde tekst zal dan van de andere site vandaan worden gehaald. Maar het initiatief moet bij jou liggen.

Hoe ouder een website is, hoe meer links de website heeft gegenereerd na verloop van tijd. Het aantal links groeit bijna altijd met een relatief stabiele snelheid. Als het aantal links naar een website uit het niets ineens praktisch verdubbeld is dit voor Google heel verdacht. Nogmaals is dit niet altijd jouw schuld maar kan het ook een onethische concurrent zijn die niet tegen zijn of haar verlies kan op het gebied van de ranking op Google.

Slechte reviews

Het kan zijn dat je de laatste tijd veel slechte reviews hebt gekregen. Als deze nep reviews zijn heb je de optie de reviews te laten verwijderen onder het mom van fraude. Als de reviews daadwerkelijk verdient zijn is het beter om de klanten openbaar te benaderen en recht te zetten waar jij het hebt laten liggen. Door dit openbaar te doen laat je zien dat jij en je bedrijf integriteit hebben en fouten willen oplossen. Je kan klanten daarna nog vragen om de review aan te passen.

Website gebruiksvriendelijkheid

Als jij je ergert aan de laadsnelheid of een ander aspect van je website doen je klanten dit waarschijnlijk ook. Ik heb persoonlijk nog nooit wat op een site gekocht waar de site navigeren even soepel ging als het lopen door een bak modder. Waar dit door komt kan aan een hoop verschillende problemen liggen. Tenzij je veel over computers en websites weet zou ik dit bij een professioneel team neerleggen.

Conclusie

De wereld van SEO een zeer competitieve industrie. Jammer genoeg spelen sommige mensen niet volgens de spelregels en komen hier nog mee weg ook. Het enige wat we hieraan kunnen doen is geïnformeerd zijn, oplettend te werk gaan en misbruik melden.

Weten wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? 

wij laten jouw bedrijf groeien 5

Wij helpen je met de groei van jouw bedrijf

Door marketing automation in te zetten bereik je je doelgroep beter, heb je minder kosten en behaal je meer conversies dan ooit tevoren.

Wij helpen bedrijven sneller en groter te groeien

Google gecertificeerd

Alle marketeers bij Adbrains zijn Google certified.

Doelgroep gericht

We richten ons op doelgroepen met behulp van de data van Google.

Slimme Campagnes

Met machine learning & AI gestuurde campagnes de beste resultaten.

Vertrouwd door al meer dan 450 tevreden gebruikers

Van de lokale schilder tot aan e-commerce bedrijven. Je kunt vertrouwen op de marketing automation van Adbrains voor Google Ads.

0

+

Goolge ads campagnes
0

%

Toename in leads
0

%

Toename in sales
0

%

Besparing in kosten

Liever een Google expert spreken?

Wil je meer weten of heb je vragen over onze werkwijze of mogelijkheden?