Het is altijd lastig om een exact prijskaartje aan zoekmachine optimalisatie te hangen. Hoewel zoekmachine optimalisatie (oftewel SEO) niet super moeilijk is, zijn er een grote hoeveelheid specifieke punten waar je rekening mee moet houden gebaseerd op jouw situatie. Het is daarom vaak lastig om vooraf een budget vast te stellen voor SEO optimalisatie.
In dit artikel doe ik mijn best om je zo veel mogelijk voor te bereiden op het opzetten van je eigen zoekmachine optimalisatie project, en leer je hier voor een goed budget op te stellen.
De specifieke punten per bedrijf
Zoals eerder benoemt zijn er veel punten om rekening mee te houden, gebaseerd op waar je bedrijf gevestigd is, concurrentie, prijsklasse, en nog veel meer variabelen die specifiek zijn aan jouw bedrijfstak.
Als je bijvoorbeeld een bedrijf hebt in een nichemarkt in een klein dorp, kan een goed zoekoptimalisatie project je met relatief weinig moeite op de eerste plaats op de eerste pagina van Google zetten met een goede vindbaarheid en vergroting van omzet tot gevolg.
Als je dezelfde stappen zou nemen voor een klein bedrijf in een grote stad of regio met veel concurrentie zal de ranking niet veel omhoog klimmen. Het is dus een kwestie van de juiste punten aanpakken en op je sterktes inspelen.
Daarnaast is het belangrijk om te onderzoeken hoeveel potentiële klanten er binnen te halen zijn en of het waard is om geld te investeren in een SEO-project. Als er veel webverkeer is op woorden waar je bedrijf mee te maken heeft en je er niet op gevonden wordt dan is het het meestal waard om toch eens aan SEO te beginnen.
Vervolgens moet je nagaan wat je al wel hebt:
- Hoeveel webverkeer komt op de site?
- Is de site gestructureerd voor SEO?
- Voldoet de site aan de basis SEO regels?
- Hoeveel keyword-rijke teksten staan er op de site?
- Heeft de site goede backlinks?
- Maakt je site gebruik van ‘SCHEMA markups’?
Het is niet gek dat een oude en langzame website van de concurrent hoger staat dan die van jou. Dit kan komen doordat de teksten beter zijn, of dat de site meer backlinks van andere hoog rankende sites heeft. Het is van belang de zwakke en de sterke punten van jezelf, en de concurrentie te begrijpen en met een strategie te komen die hier op inspeelt.
Prijs modellen
Volgens een studie verricht in eind 2019 waarin aan meer dan 600 marketing bureaus werd gevraagd naar hun verdienmodel, verschilden de prijzen niet alleen per project maar ook per marketing bureau. Een aantal belangrijke punten die we uit het onderzoek halen zijn:
- Veel marketing bureaus hanteren het “project model”. Dit is waar een marketing bureau het gehele marketing project in 1 x factureert. De meest voorkomende prijzen waren:
€900 – €1350, €1351 – €2250, €2251 – €4500 en €4501 – €6750 - Ook maandelijkse termijnen zijn van toepassing (abonnement structuur). De meest voorkomende termijnen waren €225 – €450 per maand en €2250 – €4500 per maand.
- In sommige gevallen gebruikte marketing bureaus een uurtarief. Dit werd soms gedaan om aan specifieke budgetten te houden van klanten.
Ervaring
Na jaren met vele klanten gewerkt te hebben aan hun zoekoptimalisatie projecten heb ik geleerd aan welke punten aandacht te besteden om een op maat gemaakt project samen te stellen. Een aantal factoren zijn:
- Hoe groot is de site? Hoeveel pagina’s moeten geoptimaliseerd worden?
- Hoeveel content moet er gemaakt worden om de pagina’s te optimaliseren?
- Hoeveel technische problemen zijn er op de site?
- Hoeveel locaties heeft het bedrijf?
- Hoeveel backlinks heeft de site? En moet het budget aangepast worden om zelf sterke backlinks te bouwen?
- Hoe goed is de site van de concurrentie?
- Wat kan ik doen, en wat moet de klant zelf doen?
De standaard service die wij hanteren is €900 per maand. In maand 1 focussen we op het editten van de SEO. We optimaliseren de 10 belangrijkste pagina’s, en beginnen we technische problemen op te lossen op de site. De opvolgende maanden focussen we op het maken van content en het opbouwen van backlinks.
Voor bedrijven met meerdere vestigingen raden we een extra budget van €225 per maand per vestiging aan.
Voor grotere sites houden we meestal een grotere eenmalige aanbetaling aan zodat we sneller meer pagina’s kunnen optimaliseren. Voor een website van 20 pagina’s, berekenen we €1800 aan voor de eerste maand. Een website van 50 pagina’s kost ongeveer €3500 voor de eerste maand.
Na de eerste maand hanteren wij een lager tarief en kan er op structurele basis aan de SEO van de website verder gewerkt worden.
We begrijpen dat sommige bedrijven een budget van minder dan €500,- per maand hebben voor hun marketing. We bieden hiervoor een SEO pakket aan voor €250 per maand waar de klant een twee uur durend telefoongesprek met ons kan houden, en de klant ontvangt een maandelijks rapport van zijn/haar voortgang. Daarnaast kan er altijd een uurtarief afgesproken worden in het geval dat de klant nog wat extra hulp nodig heeft.
Conclusie
Uiteindelijk blijft de vraag “hoeveel kost zoekmachine optimalisatie” lastig. Maar met een goede strategie kan er altijd voortgang geboekt worden in de meeste prijsklassen.